Co se mi nelíbí na zbožových vyhledavačích
2. August 2009
Význam zbožových vyhledavačů narůstá. Pro některé eshopy znamenají až 30% návštěv.
Tak tuhle větu jsem nedávno četl v tiskové zprávě vydané u příležitosti vstupu investiční společnosti Centralway do zbožového vyhledavače HledejCeny.cz.
Prohlášení nevěřím. Uvedených 30% může mít eshop, pro který je registrace feedu na HledejCeny.cz jedinou marketingovou aktivitou.
Já se jako majitel eshopu o zbožové vyhledavače aktivně zajímám více než rok a půl. Hodně času jsme např. věnovali optimalizaci feedu pro některé z nich.
V tomto článku bych chtěl napsat, co se mi na zbožových vyhledavačích nelíbí. A HledejCeny.cz jsou jejich krásným příkladem:
- všechny stránky včetně titulní obsahují obrovské množství reklamy (strip v hlavičče, hlavní menu – letenky affil, celý pravý sloupec je jedna velká reklama)
- nesrozumitelné výrazy (dokáže někdo vysvětlit větu: „V katalogu je zařazených 110 654 produktů v 1 305 kategoriích. Celkem prohledáváme 4 452 319 výrobků.“)
- v URL, nadpisech, titulcích, v textu stránky kralují slova „levně“, „nejlevnější“. Čím víc, tím líp.
- řazení eshopů ve vyhledávání je zásadně podle ceny – nejlevnější nahoře. Nebo si lze přední pozice koupit. Lepším příkladem je Heureka.cz – dává obchody zapojené do služby Ověřeno zákazníky na přední pozice. Ovšem už nezáleží na tom, jakých výsledků obchod dosahuje. Takže i obchod, který 80% výrobků nedodá do 10 dnů, bude ve výsledcích vyhledávání před obchodem, který do služby zapojen není, ale je mnohem kvalitnější
- nepřehledné výsledky vyhledávání (zkuste si na HledejCeny.cz vyhledat Nokia 6500
- mohl bych pokračovat ještě dlouho
Abych to shrnul – zdá se mi, že tyhle zbožové vyhledavače je jeden velký stroj na generování příjmů z reklamy. Nevidím tady skoro žádnou přidanou hodnotu pro zákazníka. Princip fungování je triviální:
- zpracuje se XML export zboží (aby se to nepletlo, tak každý zbožový vyhledavač má svůj unikátní formát)
- spáruje se zboží z jednotlivých eshopů (aby se mohla porovnávat ceny)
- zboží se zařadí do kategorie
Proč se mi nelíbí řazení podle ceny?
- opravdu znamená levnější = lepší? Dnes má spousta internetových „obchodníků“ jedinou strategii – být za každou cenu levnější než konkurence. Velmi často má takové podnikání krátké trvání. Je zřejmé, že jedinou konkurenční výhodou cena být nemůže.
- mají tyto nejlevnější eshopy zboží skladem?
- komunikuje se zákazníkem někdo? (nebo se jedná o garážovou firmičku)
- jak je to při vyřizování reklamací?
- často je detektivka zjistit provozovatele těchto eshopů. Pokud už se na webu nachází stránka „Kontakt“, obsahuje pouze formulář.
- opět bych mohl pokračovat…
Co se mi líbí?
Zboží.cz je největší zbožový vyhledavač v ČR. Líbí se mi, že je to web opravdu jednoduchý. Žádné kategorie, stránka eshopu propojena s Firmy.cz. Řazení podle relevance. A nikoliv defaultně podle ceny.
Heureka.cz má velmi přehledné stránky. Služba „Ověřeno zákazníky“ může být pro eshopy velmi užitečná – využívá názory skutečných zákazníků. Přidanou hodnotou jsou též články, které radí návštěvníkům podle čeho vybírat. V tomto se Heureka liší od Zboží.cz, kam chodí lidé, kteří již přesně vědí, jaký výrobek chtějí koupit. Heureka pomáhá lidem i ve výběru zboží.
Řazení eshopů podle kvality
Jako zákazníkovi (i jako majiteli eshopu) by se mi líbilo, kdyby existoval zbožový vyhledavač, který by řadil eshopy podle kvality. No jo…ale jak objektivně hodnotit kvalitu eshopu? Záleží přece na všem:
- cena
- přehlednost stránek
- informace o zboží
- služby (možnosti platby, kamenná výdejní místa, zelená linka, kvalifikovaný poradce, skladovost zboží…)
Dlouho jsem nad tím přemýšlel a došel jsem k názoru, že skvělým parametrem, který vypovídá o kvalitě eshopu, je jeho konverzní poměr. Mluvím o konverzním poměru návštěvníků, kteří přišli přes daný zbožový vyhlevač. Tím by nebyly zvýhodněny již zavedené eshopy. Také bychom krásně smetli pod koberec tu zatracenou cenu :). Protože když je eshop kvalitní, zákazníkovi nevadí si připlatit (za jistotu, za služby…).
Technicky je toto řešení celkem snadné. Postačí, když si eshop vloží do zdrojového kódu stránek javascriptový kód na měření návštěv a konverzí pro zbožový vyhledavač. Takto funguje oblíbený Google Analytics.
Závěr
Moc by mě zajímalo, co si o mém názoru myslíte. Zajímá mě názor jak provozovatelů eshopů, tak ostatních jako nakupujících. Vyjádřete se v diskusi pod článkem.
Článek patří do kategorie: Ostatní
11 Komentářů Přidat komentář
1. veena | 2. August 2009 v 19.49
Já myslim, že nápad je to dobrý. Otázka je, jestli by to byli ochotni zbožové vyhledávače implementovat.
2. lzap | 3. August 2009 v 11.21
zbozi.jyxo.cz byl prvni a je nejlepsi. to je bez debat.
3. Matin | 10. August 2009 v 11.25
To je ale odhalení! Je přece jasné, že hledejceny je zákazník i obchodník ukradený. Je to jen umělý web, který generuje návštěvnost, jakých jsou po webu tisíce. A jediný jejich úkol je tu návštěvnost monetizovat. A to se jim daří docela dobře, ne?
4. Vlasta | 10. August 2009 v 11.32
[3] Matine dík za poklonu :)
V článku ani zdaleka nešlo pouze o to odhalit byznys model HledejCeny.cz, ale zamyslet se nad zbožovými vyhledavači obecně a hlavně na tom jak fungují.
Jsou tu i solidní příklady – zbozi.cz, heureka.cz.
5. pepperos | 10. August 2009 v 13.36
Myslím, že vyhledávače zboží mají své místo. Většinou nepřemýšlím, zda je něco dobré či ne. Lidé to používají, takže se jim služby líbí. Já z toho dokážu získat zákazníky, takže se přizpůsobím.
Ať si vyhledávače zboží vypadají jak chtějí. Když budou dostatečně špatné, věřím, že se objeví někdo, kdo vymyslí lepší službu.
6. ufoqetury&hellip | 24. August 2009 v 6.34
ufoqetury…
Senegalese Twist Or Kinky…
7. izynonisy&hellip | 25. September 2009 v 12.49
izynonisy…
divorce court judge mabeline ephraim…
8. Annalina | 28. February 2011 v 19.12
Orientace na „nejlevnější“ je opravdu mor. Člověk se pak nesmí divit, když je zákazník uražený, že mu nechcete poskytnout 20% slevu )jako poskytuje on – ve stavebninách), jenže vaše marže jsou 2%, pokud vůbec kladné…
9. Pixit | 9. August 2011 v 12.23
Problém je jedn, dovolit by si to mohl max. zbozi.cz a heureka, ostatní by neměli z čeho tahat ty statistiky. A nebo udělat globalni parametr konverze za všechno zbozí, z toho by zas částečně vypadl parametr cenové výhodnosti. Ale tohoto již G využívá při řazení inzerátú Adwords. Ale nápad je to ok.
Annalina: přesně jak píšeš pod to se dá podepsat, orientace na cenu je konečná, podívejte se na Steve Jobse, 4% obrat v oboru, ale 50% zisku celého oboru, to je cesta. Ale to je opravdu jen pro šikovnější garážmistry.
10. Cenomer.cz | 24. July 2012 v 19.50
Zdravím, nespokojenost se srovnávači byl jeden z důvodů, proč jsme vytvořili službu Cenoměr.cz. Ačkoliv je cena na první pohled rozhodující kritérium, po hlubším zkoumání zjistíte, že mnoho kritérií je ohledněno již při zadávání poptávky. Cena je poslední neznámá a navíc zákazník má vždy poslední slovo a může se rozhodnout i pro cenově méně zajímavou nabídku. Zajímal by mne váš názor na tuto službu a zda byste do takové služby zaregistroval své obchody.
11. Vlasta | 25. July 2012 v 7.34
Myslim, ze cenomer neuspeje.
Nevidim tam zadnou vyhodu proti zbozovym vyhledavacum.
Lidi nejsou neschopni – umi si zbozi normalni spotreby najit sami.
Přidat komentář
Povolené HTML značky:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
Odkazovat na tento článek | Přihlásit se k odběru těchto komentářů přes RSS Feed