Jak jsme rozjeli VašeČočky.cz

10. February 2008

Snad nikdy v životě jsem nestrávil tolik času prací u počítače jako poslední tři týdny. V tomto krátkém čase jsem vdechnul život eshopu VaseCocky.cz – najdete ho na adrese www.vasecocky.cz.

Nemějte strach, že tohle bude nějaký PR článek. Žádné vyjmenovávání úžasných vlastností eshopu, velkých slev apod. Pouze chci popsat jaké ty poslední tři týdny byly. Jednoduše co obnášelo vytvoření a zprovoznění našeho ehopu.

Myslím, že lze těžko nalézt článek, který se by se více hodil na osobní blog, než je právě tento.

Proč kontaktní čočky?

Nikdy v životě jsem nebyl klasickým zaměstnancem. Jako kontaktor jsem posledních 6 let pracoval převážně pro dvě firmy, ale měl jsem i svoje menší soukromé projekty. Nemám rád nedostatek motivace. Životní styl, kdy člověk chodí do nějaké práce, tam 8 hodin něco dělá, a poté se sebere a jede domů. Vidím to všude kolem sebe. Je tu hodně lidí, kteří svoji práci nemají rádi. Píšu to, protože když jste někde zaměstnaný často časem zjistíte, že vlastně stačí, když toho budete dělat o mnoho méně – že to vlastně stačí. A když je nějaký problém, tak jej stačí vhodně okomentovat a poslat odpovědnost za problém o dům dál. Opět jsou to věci, které jsem viděl kolem sebe.

Léta jsem se snažil pracovat nejlépe jak jsem uměl. Snad jsem se za tu dobu i něco naučil. A teď od 1. ledna 2008 přišel přelom. V nové práci teď používám jenom Javu – všechny ostatní moje stávající znalosti zde přímo neuplatním. Mluvím např. o – PHP, ActionScript, AJAX, XHTML, CSS, C#. Nechtělo se mi tyhle znalosti zahodit. Chtěl jsem je dále využívat. A nejlépe tak, že tentokrát nebudu nic programovat pro zákazníky, nýbrž pro sebe.

Již velmi záhy co jsem začal programovat, jsem chtěl mít svojí firmu – software faktory. Dělat weby na zakázku. Postupně jsem tuto myšlenku opustil. Jedna věc je totiž dělat skvělé weby, a zcela jiná (důležitější), je nalézt zákazníky. A právě kvůli tomu jsem si na konec rozmyslel risk v podobě založení firmy, najmutí alespoň jednoho zaměstnance, kanceláří.

Na podzim jsem na setkání spolužáků ze střední školy vedl debatu s Martinem Bláhou na téma založení vlastní firmy. Martin už sice vlastní firmu na vedení účetnictví, ale rád by se vrhnul i do nečeho jiného.

Netrvalo to ani tři týdny a už jsme měli založenou firmu – její jméno je Maternia (webová prezentace se připravuje). V tuto chvíli jsme ještě vůbec netušili co vlastně budeme dělat. Pouze jsme věřili svým schopnostem. Věřili jsme tomu, že jsme schopni se v téhle republice v něčem prosadit. No vlastně naše slova byla ještě mnohem odvážnější :)

V říjnu, listopadu a prosinci jsme učinili několik schůzek, abychom vymysleli, co vlastně bude Maternia dělat. Během prvních schůzek jsme si ujasnili hrubý záměr firmy – chceme něco prodávat na internetu. Toto rozhodnutí mělo tyto základní důvody:

  • Já umím udělat internetový obchod na míru (což považujeme za velkou konkurenční výhodu proti polovičatým univerzálním shopům)
  • Umím zajistit všechno ostatní co s tím souvicí – domény, hosting, reklama…
  • Martin a jeho účetní firma nám může hravě vést účetnictví

Ohromnou výhodou je, že základní věci si umíme udělat sami.

Dostali jsme se do momentu, kdy jsme už jistě věděli, že chceme něco prodávat na internetu, ale ještě jsme něvědeli co.

Padlo spousta nápadů (ty jsou součástí firemního knowhow a nemůžu je prozrazovat :)). Vítězem se nakonec staly kontaktní čočky. Po analýze internetového trhu s kontaktními čočkami jsme jednoduše věřili, že jsme schopni udělat internetový obchod, který bude mít spoustu předností oproti stávajícím eshopům.

V podstatě se dá říci, že zde nebyl žádný internetový obchod s kontaktními čočkami, který by vytvořili profesionálové. Kdyby jsme byly v jiném článku, tak bych uvedl výčet chyb, které mám na mysli. Ale v tomto kontextu by to nebylo fair.

Proč Vaše kontaktní čočky?

Název Vaše kontaktní čočky se nám zdál jako nejlepší z ještě volných domén. To byste nevěřili pro jaké všechny varianty slovního spojení kontaktní čočky jsou obsazené domény. Úplně pro všechny varianty :). Koupili jsme tedy www.vasecocky.cz, variantu s pomlčkou www.vase-cocky.cz a také dvě delší varianty www.vase-kontaktni-cocky.cz a www.vasekontak­tnicocky.cz.

Pár slov o našem eshopu

Chtěli jsme vytvořit eshop, kde by skvěle nakupovalo. Soustředili jsme se zejména na:

Jednoduchý a přehledný design stránek
Méně je často více. Proto na stránky nedáváme zbytečné prvky. Při procesu odeslání objednávky dokonce není zobrazen ani sloupec menu s kategoriemi, protože v té chvílí je nepodstatný. Design má na svědomí skvělý grafik Abe.
Jasnou navigaci a ovládání
Přehledné hlavní a pomocné menu, vhodné nadpisy, vhodné titulky stránek, vhodné url – to všechno jsou věci, kterým jsme věnovali velkou pozornost.
Intuitivní práci s nákupním košíkem
Košík jsme navrhovali s ohledem na intuitivnost ovládání. Proto jsme použili stejně velké písmo jako v ostatním textu (stávající eshopy často používají nečitelné pidipísmo). V košíku lze přidávat (klonovat produkty), odebírat produkty, měnit parametry a množství produktu pomocí AJAXu. Je to velmi rychlé. O výsledku všech těchto akcích je nakupující upozorněn barevnou hláškou.
Citlivé použití AJAXu
Doufáme, že dobrým příkladem je právě popsaná funkce košíku. Dále na stránkách máme Srovnání produktů. Poslední AJAXovou featurou, o které se chci zmínit, je zjišťování aktuálního stavu dané varianty produktu na skladě. Lze ji nalézt na stránce s detailem produktu (např zde – Precision UV (6 čoček)).
Co nejpříjemnější proces odeslání objednávky
Proč by se měl zákazník před odesláním objednávky zaregistrovat? Tuto povinnou registraci najdete na většině eshopů. V našem eshopu nic jako registrace neexistuje. Během objednávky je nutno zadat jenom údaje, které jsou skutečně potřeba. Při osobním odběru zboží je to pouze jméno zákazníka a jeho telefonní číslo (abychom ho mohli upozornit že si může objednávku vyzvednout). I pokud se jedná o jiný druh doručení, při kterém je potřeba vyplnit adresu. Například nevyžadujeme vyplnění e-mailu. Pouze zákazníka upozorníme, že když ho vyplní bude mu zřízen přístup do klientské sekce, kde bude moci sledovat aktuální stav svých objednávek.

Co mi zabralo nejvíce času

Není nad to, když si člověk může projít naprosto všemi cykly tvorby webu:

  • analýza trhu a zvolení podnikatelského záměru
  • návrh fungování webu
  • implementace webu
  • testování webu
  • provoz webu a reklama

Nejvíce času mi zabral druhý bod – návrh fungování webu. Pročetl jsem snad desítky článků na téma přístupnosti. Například i bakalářskou práci Martina Snížka Postup tvorby obchodně úspěšného webu.

Samotná implementace byla ta nejzábavnější část práce na projektu. S dnešními nástroji (Eclipse IDE počínaje a Zend Frameworkem konče) je to opravdu radost.

Pečlivě jsme se věnovali i uživatelskému testování. Měli jsme asi 10 testerů. Byly to lidé z rodiny nebo přátelé. Hodně z nich jsou potencionální zákazníci (nosí kontaktní čočky).

Web je nyní již v provozu a všechen svůj volný čas teď věnuju propagaci. Seznamuju se s reklamními systémy, registruju web do katalogů, do agregátorů zboží.

Na čem je to celé postavené

Eshop je postaven od nuly. Použili jsme:

Závěr

Těžko v souvislosti s naším webem hovořit o nějakém závěru. Ty bude možné udělat až po nějaké větší době provozu. V tuto chvílí nejsme ani týden po releasu.

PS: Objednávky už chodí :)

Článek patří do kategorie: Ostatní

18 Komentářů Přidat komentář

  • 1. Dundee  |  10. February 2008 v 23.58

    Musím uznat, že to vypadá opravdu dobře. Kdybych používal kontaktní čočky, hned bych si je u tebe koupil :)

    Jediné, co mě trochu zmátlo je umístění odkazu na srovnání produktů. Trvalo mi několik vteřin než sem odkaz našel a to se považuji za technicky zdatného. Nebylo by na škodu, aby ve chvíli, kdy uživatel vybere alespoň jeden produkt ke srovnání, objevilo se nějaké viditelnější tlačítko pro zobraazení srovnání.

  • 2. Vlasta  |  11. February 2008 v 0.13

    [1] Díky na názor.

    S tím srovnáním produktů máš samozřejmě pravdu. Musím popřemýšlet jak to udělat lépe.

  • 3. finc  |  11. February 2008 v 9.17

    Pekny web.
    Me se naopak to srovnani libi a nasel jsem ho temer okamzite :)

    Jen bych malinko upravil nakupni kosik. Ve chvili, kdy dam vysypat kosik, melo by se me to zeptat, zda to tak chci ucinit. Jde o to, ze nakupujici lide jsou obcas zmateni a muze se stat, ze po dlouhem a narocnem vyberu si nechtic vymazou kosik. Pak uz je jen otazka, zda budou pokracovat, nebo odejdou jinam ;)

  • 4. Vlasta  |  11. February 2008 v 9.49

    [3] Dik za tip s tim kosikem. Neni nic snazsiho nez tam dat potvrzeni.

  • 5. robocop  |  11. February 2008 v 18.30

    pěkné, jestli jsi to opravdu všechno zvládl sám, včetně grafiky, html a php a k tomu se starat o obchod a management, psát blog, mít rodinu, chodit do práce a tam psát javu, tak si fakt frajer, ja krome prace a povinosti doma fakt nemam moc casu a uprimne ani moc nalady, rozbehat takovy projekt by me zabralo tak rok a pul, ach jo, zavist.

    P.S.
    na blogu se Ti pod clanky objevuji nejake hlasky o chybe v mysql

  • 6. Vlasta  |  11. February 2008 v 18.39

    [5] Co se webu tyce tak to rozhodne nebyla jenom moje prace. Jak jsem napsal – grafiku udelal Abe – www.leryx.cz, HTML, CSS, PHP, AJAX jsem si napsal sam. Jelikoz je ted na webu to hlavni jiz naprogramovane (vcetne klientske sekce, vyrizovani objednavek atd) tak ted pracuju prevazne na te propagaci. Celkem je ten web prace asi 6 lidi. O logistiku se napr uplne stara muj spolecnik.

    Takze jak mam pres den absolutni klid na svoji Javu, eshopu se venuju vecer misto koukani na televizi.

    PS: Dik za upozorneni na chybu. Vubec jsem si toho nevsiml.

  • 7. Steve  |  13. February 2008 v 20.06

    Zdravím,
    pěkný eshop :) Zajímalo by mě co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodl použít php a ZF? Uvažoval jste o jave nebo ASP.NET?

  • 8. Vlasta  |  14. February 2008 v 0.42

    [7]Java – problem hostingu + kanon na vrabce. Asp.Net – neni muj oblibenec…nemam tolik zkusenosti. Na eshopy tohoto typu je PHP primo idealni volba.

  • 9. PeS  |  16. February 2008 v 0.14

    Pěknej článek, zas mě to víc namotiovovalo na ZF. Pěknej shop. Kontaktní čočky nosím a klidně bych si je i u vás objednal, ale má to jeden háček. Mám astigmatismus a v tom shopu „na míru“ jsem čočky pro tuto oční vadu nenašel.
    Jestli jste pareto-optimálně zaměření, tak chápu, že jste tyhle čočky do nabídky nezařadili, protože je jejich prodej trochu komplikovanější, ale dost zákazníků tím asi zklamete.
    Berte to spíš jako připomínku, jinak stále platí, co jsem zmínil na začátku příspěvku.

  • 10. NkD  |  19. February 2008 v 15.25

    Pekne. Moc Pekne. Preju at Vam to jede.

  • 11. David  |  21. February 2008 v 23.25

    Ten shopik se mi moc libi, co se tyce prehlednosti a designu je to na vybornou. Kdyz se na to divala moje pritelkyne(nosi cocky), libily se ji i ceny :)

  • 12. Petr  |  20. March 2008 v 21.32

    Zajímalo by mě, proč jste zvolili zrovna kontaktní čočky? Zdá se mi že je zde dost silná konkurence, navíc u kontakních čoček se dost vyplatí nákup v USA, kde jsou ceny až o 70% nižší než v ČR.

  • 13. Vlasta  |  20. March 2008 v 21.39

    [12] Naopak si myslím, že oproti jiným odvětvím je konkurence mezi eshopy s kontaktními čočkami velmi malá. Dokonce řekl bych směšně malá v porovnání s jiným zbožím. Např. parfémy, léčiva, hodinky, pneu, sportovní potřeby.

    Nákup kontaktních čoček v USA je sice možný, ale má to i své komplikace. Na čočky nemáte tak snadno dostupnou záruku (pokud ji vůbec máte). Drahé je i poštovné. A už vůbec není pravda, že jsou čočky z USA o 70% levnější než v Čechách. Možná to platí v porovnání s kamennými optikami. Rozhodně ale ne s eshopy, kde je cena kontaktních čoček výrazně nižší než v kamenných obchodech.

    Důkazem malé konkurence je i fakt, že jsme se během jednoho měsíce provozu dostali na druhou příčku v seznamu na slovní spojení „kontaktní čočky“ – http://search­.seznam.cz/?….

    Dnes je ovšem jiná situace na poli eshopů s kontaktními čočkami než před dvěma měsíci. Vzniklo několik opravdu dobrých eshopů, takže nyní se dá již říci, že konkurence je dost velká.

  • 14. Michal Diatka  |  17. April 2008 v 21.15

    Ahoj, kamarád mi poslal odkaz na tenhle post v blogu… no a když jsem si teď potřeboval koupit další sadu čoček, byly „vaše čočky“ jasná volba :-). Coby teda už zákazník musím říct, že eshop je fakt povedený, zvlášť mě nadchla nepovinnost registrace, možnost koupit torické čočky a bez znalosti věci je dokonce správně nakonfigurovat. Ole!
    Ačkoliv je fakt, že od svého stávajícího kamenného dodavatele jsem odešel bez sebemenší lítosti (o třetinu levnější je o třetinu levnější), od vašich čoček už hned tak neodejdu, pokud cenový rozdíl nebude příliš veliký. Příběh vzniku eshopu je prostě sympatický a život není jenom o penězích :-)
    Mějte se pěkně.

  • 15. mrkvo  |  27. June 2008 v 17.38

    Zdravím,
    nebudete tomu věřit. Začínám psát přesně takovýto typ obchodu také (ne čočky :-). Chtěl jsem si tady na vavru.cz vyzvednout tu vecicku jak pracuje s Zend_Config.. a nevěřím vlastním očím když vidím toto:D jak dlouho to trvalo napsat? Dík, Milan

  • 16. Vlasta  |  27. June 2008 v 18.25

    [15]Samotné naprogramování eshopu trvalo asi 3 týdny (opravdu tvrdé práce), ale asi tak 2 x více času zabralo vymyšlení fungování eshopu, a věci jako jsou uživatelské testování.

    Naprogramováním eshopu ovšem nic nekončí. Spíše začíná. Vytvořit z dobře naprogramovaného eshopu obchodně úspěšný web je věc zcela jiná, těžší.

  • 17. Josef  |  31. December 2008 v 9.04

    Dobrá práce,
    škoda jen, že nepíšete i business stránce. Třeba jak pro takový projekt sehnat dodavatele, o zajištění skladu atd.
    Hodně štěstí.

  • 18. 3skating&hellip  |  13. January 2022 v 0.38

    1cross-examination…

Přidat komentář

Povinné

Povinné, skryté

Security Image Povinné
Opište text z obrázku

Povolené HTML značky:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>

Odkazovat na tento článek  |  Přihlásit se k odběru těchto komentářů přes RSS Feed


Kalendář

April 2024
M T W T F S S
« Jan    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Poslední články

Locations of visitors to this page