Akce den dopravy zdarma - skutečně eshopům pomohla?

28. November 2012

Dnes skončil Den dopravy zdarma. Akce pořádaná a propagovaná zbožovým vyhledavačem Heureka.cz. Dneska možná budu trošku konfliktní – jsem zvědav na vaše komentáře pod článkem. Nejsem si jist, že akce přinesla více užitku než škody.

Tady jsou moje poznámky k uvedené akci:

  • Tím, že byla akce dopředu propagovaná Heurekou nějaký čas dopředu (nevím přesně – odhaduji několik týdnů) došlo k tomu, že lidé odkládali svoji objednávku na den dopravy zdarma. Znovu zopakuji – odkládali. Je chytré zákazníkovi dopředu říkat kdy co bude výhodněji či zdarma? Vždyť tím pádem u mě dnes za standardních podmínek nenakoupí. Tím se zbytečně připravuji o objednávky. Určitě tam byla část lidí, která se rozhodla odložit nákup na den dopravy zdarma, ale pak nakonec objednávku neudělali – protože zapomněli.
  • Tím, že se uspořádá takto masová akce pomáhá to vyvolávat v zákazníkovi dojem, že doprava zdarma je něco normálního. Vždyť se do toho zapojilo tolik eshopů. Víme, že v hypermarketech se 80% určitého zboží prodá pouze ve slevě.
  • Rád si řídím svůj marketing sám. Jedno plácnutí do vody v podobě dne dopravy zdarma mi nic neřeší.
  • Mám nápad co by prospělo ecommerce trhu více než den dopravy zdarma – Den bez poplatků pro obchodníky na Heureka.cz. Je to win-win-win pro všechny:
    • Heureka bude mít PR
    • Obchodníci zlevní zboží o část marže, kterou teď musí dávat Heurece – takže zůstanou na stejné marži
    • Zákazníci budou mít levnější zboží
  • A na závěr – naše prodeje na VašeČočky.cz den dopravy zdarma vůbec neovlivnil.

Možná to vypadá, že jsem proti Heurece. To je omyl. Považuju Heureku za skvělý projekt a s lidmi z vedení jsem v kontaktu a vycházíme velmi dobře :)

Doplnění – reakce na komentář Vladimíra Přichystala:

denik.cz, ceskatelevize.cz, LUPA, Podnikatel.cz i Živě.cz zveřejnili info o Dnu dopravy zdarma 22. případně 23. 11. Akce se konala 27. 11., takže byla promovaná v médiích jen 4 až 5 dnů předem. Kolik lidí za těch pár dnů mohlo odložit objednávku a jaké procento z nich pak nikde nenakoupilo? Pokud někdo nakoupil, jinde, než chtěl původně, znamená pro 1 e-shop mínus, ale taky pro jiný e-shop plus, takže to není nic, co by deformovalo trh. Jen získali ti, kteří se do akce zapojili.

Moje odpověď: Nechci spekulovat kolik lidí odložilo objednávku, zato stoprocentně vím, že objednávky, které člověk odloží a neuskuteční už nejdou dohnat. Přirovnal bych to k zubní pastě. 30 dní spotřebováváte 80% obsahu tuby…a dalších 30 dní těch zbylých 20%. Protože nemáte doma jinou pastu a novou se vám v obchodě nechce nakupovat. Mám ověřeno tvrdými daty, že odložené a neuskutečněné objednávky nejdou „dohnat“. Zákazník sníží svoji spotřebu na omezenou dobu. Toť vše.

Akce se nedotkla objednávek do 300 Kč ani těch, kde by dostali lidi dopravu zdarma i bez Dne dopravy zdarma, takže na velké procento objednávek neměla vliv.

Moje odpověď: Nechci spekulovat jak velkého počtu objednávek se akce nedotla…Ale logicky – pod 300 Kč se moc objednávek na internetu obecně nedělá, protože poštovné činí tak velkou část celkové částky za objednávky, že to většinu zákazníků odradí. Četl jsem na to několik průzkumů poslední dobou. A objednávek, kde lidi dostanou dopravu zdarma i bez „dne dopravy zdarma“ také není moc. Opět logicky – proč by eshop nastavoval svůj byznys model tak, aby velké procento zákazníků dostávalo dopravu zdarma? Vždyť by to musel dodovat ze své marže…a do jisté míry by na to dopláceli o ostatní zákazníci, kteří mají objednávky menší. Z mých odhadů tak 5% objednávek má dopravu zdarma.

Článek patří do kategorie: WWW stránky obecně

10 Komentářů Přidat komentář

  • 1. Jan Kovalčík  |  28. November 2012 v 14.04

    u nás se prodávalo zatím rekordně. Samozřejmě hloupé akce od Heureky jsme se neúčastnili.

  • 2. Martin Matějka  |  28. November 2012 v 14.23

    Výborně :) vidím to naprosto stejně. My jsme se (smallcars.cz) nezapojili a nelitujeme toho. Btw na podobné téma http://www.lu­kaspitra.cz/…i-nebo-fail/

  • 3. Vlasta  |  28. November 2012 v 15.07

    [1] Martin Matejka – dik za reakci. A clanek jsem dnes take cetl.

  • 4. Sokolda  |  28. November 2012 v 19.01

    Tak hlásím, že žádný zázrak se nekonal. Běžný den s běžným počtem objednávek. Jen jeden zákazník 10min před koncem sondoval, jestli to platí objednál za 380,–Kč

  • 5. Radim Hasalík  |  28. November 2012 v 23.11

    Bohužel Heureka.cz to brala hlavně jako svojí akci. eShopy stály před rozhodnutím, zda přihrají zákazníky ke konkurenci anebo budou riskovat případnou ztrátu. Heureka.cz s eShopy nic neprobírá, nekonzultuje. Pokud někdy udělá chybu, zásadně odmítá cokoliv kompenzovat nebo eShopům vrátit peníze. Chová se podobně jako čeští mobilní operátoři. eShopy Heuréku potřebují, má vliv na tržby. A Zbozi.cz od Seznam.cz zatím tak velký vliv nemá. Do budoucna lze očekávat, že Heureka podobné akce zopakuje. S mým zákazníkem se těšíme na to, až přijde zbožový vyhledávač, který bude brát eShopy i nakupující jako skutečné partnery a bude se tak k nim chovat.

  • 6. jiri reiter  |  29. November 2012 v 9.37

    Pro nas znamenala akce priblizne petinasobne zvyseni prodeje a rozhodne ji povazuji za prinosnou. Nejen kvuli zisku, ale i pro to, ze si nakup vyzkouseli zakaznici, k teri z jakehokoli duvodu drive vahali u nas nakoupit. Ted je samozrejme na nas, abychom si tytp zakazniky nadale udrzeli…

  • 7. Vlasta  |  29. November 2012 v 9.58

    [6] A zkusil jste odhadnout o kolik objednavek jste diky akci prisel. Treba poklesem konverzniho pomeru (pokud jste nadchazejici akci propagoval u sebe na webu). Podelite se o absolutni pocet objednavek? Rozdil je, jestli petinasobek znamena 10, 50, 500 nebo 5000 objednavek. Jak si ziskane zakazniky udrzite? Nechci nic naznacovat – kazdopadne v teto otazce nema temer zadny cesky eshop jasno. Udrzite je dalsi slevou?

  • 8. Ondřej  |  29. November 2012 v 16.30

    Zcela souhlasím. Čím méně podobných výstřelků tím lépe. Z pokřivováním trhu si umí dobře poradit jiní. Aneb R.I.P. služby welness a maserů po jejich totálním vymření budeme vzpomínat se slzičkou.

  • 9. Vladimír Přichystal  |  29. November 2012 v 17.27

    denik.cz, ceskatelevize.cz, LUPA, Podnikatel.cz i Živě.cz zveřejnili info o Dnu dopravy zdarma 22. případně 23. 11. Akce se konala 27. 11., takže byla promovaná v médiích jen 4 až 5 dnů předem. Kolik lidí za těch pár dnů mohlo odložit objednávku a jaké procento z nich pak nikde nenakoupilo? Pokud někdo nakoupil, jinde, než chtěl původně, znamená pro 1 e-shop mínus, ale taky pro jiný e-shop plus, takže to není nic, co by deformovalo trh. Jen získali ti, kteří se do akce zapojili.
    Akce se nedotkla objednávek do 300 Kč ani těch, kde by dostali lidi dopravu zdarma i bez Dne dopravy zdarma, takže na velké procento objednávek neměla vliv.
    Co se mi líbí moc, je nápad na Den bez poplatků. Věřím, že by se to mohlo ujmout, i když asi ne letos. Na Heurece by se o tom ale určitě měli dozvědět. Nevěřím, že by obchodníci v rámci takové akce slevňovali, protože sleva by byla pro všechny, ale náklady by se snížily jen u lidí přicházejících z Heureky, ale Heureka by byla vidět, e-shopy by ušetřily a třeba by i zvážily větší investice do Heureky.

  • 10. 2indubitable&hellip  |  12. January 2022 v 22.51

    2tingling…

Přidat komentář

Povinné

Povinné, skryté

Security Image Povinné
Opište text z obrázku

Povolené HTML značky:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>

Odkazovat na tento článek  |  Přihlásit se k odběru těchto komentářů přes RSS Feed


Kalendář

April 2024
M T W T F S S
« Jan    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Poslední články

Locations of visitors to this page